Unieke 3-daagse cursus voor Zorgprofessionals
Alles weten over Motivational Interviewing voor Zorgprofessionals? Schrijf je dan in voor deze 3-daagse cursus. Deze reeks is verplaatst van 24 maart, 25 maart en 13 mei naar dinsdag 1 september, woensdag 2 september, en woensdag 14 oktober.
Over de cursus
Herken je dat cliënten luisteren naar je advies, maar dat niet opvolgen? Zou je willen dat je jouw cliënten kunt motiveren om je advies wél op te volgen? Zou je willen leren welke methodes je kunt toepassen om het gedrag van jouw cliënt te veranderen en hen in beweging te krijgen?
Om gedrag te veranderen is motivatie nodig. Wil je samen met jouw cliënt de intrinsieke motivatie onderzoeken en verbeteren? Dan kan de cursus Motivational Interviewing (MI) ofwel Motiverende Gespreksvoering (MG) je hierbij helpen.
De huidige wetenschappelijke inzichten geven aan dat Motivational Interviewing een meerwaarde heeft bij het ondersteunen van gedragsverandering en motivatie. De cursus is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en technieken in Motiverende Gespreksvoering zodat deze kunnen worden ingezet tijdens het coachen van cliënten in het veranderen van hun gedrag.
Programma van 3 dagen (09:00 – 17:00)
Dit cursusprogramma is geschikt om de basisbeginselen van Motiverende gespreksvoering (MG) eigen te maken. Het behandelt de ‘geest’ van Motiverende gespreksvoering, de attitude van de therapeut die het toepast en diverse technieken die van belang zijn.
- dag 1 – Introductie & basistechnieken
De eerste dag staat in het teken van een introductie van Motiverende gespreksvoering (MG) en allerlei (basis)technieken. - dag 2 – Reflectie & ontwikkelmogelijkheden
De tweede dag gaan we door op de diverse technieken en reflecteren we op je geschiktheid en ontwikkelmogelijkheden in Motiverende gespreksvoering. - dag 3 – Praktische handvatten
De derde dag werken we aan het verder uitbouwen van je vaardigheden en staan we stil bij jouw ervaringen uit de praktijk, het gesprek dat je ter beoordeling hebt aangeleverd en je verdere ontwikkeling in MG.
Accreditatie
- 30 punten bij ADAP (ergotherapeuten, diëtisten, logopedisten, huidtherapeuten, optometristen, orthoptisten, podotherapeuten, oefentherapeuten Cesar en Mensendieck, MBB’ers).
- 30 punten bij het KNGF (fysiotherapeuten).
- 30 punten bij het Keurmerk Fysiotherapie (register algemeen fysiotherapeut).
- Erkend door Claudicationet voor fase blauw (www.claudicationet.nl).
- 21 punten bij Stichting Chiropractie Nederland.
- 21 punten bij het LV POH-GGZ
Kosten
De 3-daagse cursus kost €725,- (geen BTW verschuldigd). Dit is inclusief literatuur, accreditatie, lunch, koffie en thee.
Docent
- Vincent Kortleve
Wat is Motiverende Gespreksvoering?
Motivational Interviewing is een directieve persoonsgerichte gespreksstijl om verandering van gedrag te bevorderen door ambivalentie ten opzichte van verandering te helpen verhelderen en oplossen. Hierbij wordt de patiënt gestimuleerd om zelf (mede)verantwoording voor zijn behandelingskeuze te nemen.
De essentie van Motivational Interviewing is dat de patiënt zelf gemotiveerd is om verandering aan te gaan, en dat dit niet wordt opgelegd door de zorgprofessional. Het is aan de patiënt en niet aan de zorgprofessional om uitdrukking te geven aan zijn of haar gedrag en oplossingen te zoeken voor zijn ambivalentie. De bereidheid tot gedragsverandering is hierbij niet een vaste eigenschap van de patiënt, maar een wisselend resultaat van de interactie tussen patiënt, sociale contexten en de zorgprofessional.
Inhoud
De opzet van de cursus is zodanig gekozen dat je de belangrijkste technieken van Motiverende Gespreksvoering leert toe te passen. Ook wordt stil gestaan bij de onderliggende attitude die van belang is tijdens het begeleiden van cliënten. Verder staan we stil bij je eigen geschiktheid, en tenslotte maken we doelen en actieplannen om ervoor te zorgen dat je in de praktijk ook echt aan de slag gaat met het geleerde.
Gespreksvoering leren gaat meestal niet heel gemakkelijk. Voor het ontwikkelen van je communicatieve vaardigheden en bijpassende attitudes is veel nodig. Tijd, geduld, doorzettingsvermogen, reflectie, feedback en wat talent. Dat lukt dus niet volledig in een 3-daagse cursus. Na de cursus gaat het eigenlijk pas echt beginnen!
Optimaal rendement door voorbereiding
Ter voorbereiding op de bijeenkomst verdiep je je in Motiverende gespreksvoering vanuit enige verkregen literatuur. Ook reflecteer je op jezelf met betrekking tot je communicatieve eigenschappen en stijlen door middel van het samenstellen van een persoonlijk profiel. Het programma kent een interactief karakter. De voorbereiding op, en deelname van de cursisten tijdens de bijeenkomsten is cruciaal en bepalen in belangrijke mate het persoonlijke eindresultaat.
Voor de cursusdagen wordt verwacht dat je de voorbereidende opdrachten uitvoert zoals omschreven in een modulehandleiding. De opdrachten vragen de nodige tijd. De opdrachten helpen je in de verwerking van de cursusdagen. Door een goede voorbereiding is je leerrendement bij deze cursus groter.
Studiebelasting
De studiebelasting voor de cursusdagen bedraagt in totaal minimaal 30 uur. Dit is opgebouwd uit 3 x 7 uur contacttijd en (minimaal) 3 x 3 uur voorbereidingstijd.
Toetsing
Het certificaat wordt uitgereikt wanneer je voldoet aan de aanwezigheidsverplichting.
Doelstellingen & Resultaat
- Je weet wat motiverende gespreksvoering is.
- Je kent de rol van stages of change gedragsverandering en kent de centrale waarde van intrinsieke motivatie van de cliënt.
- Je kunt kan de basisvoorwaarden voor motiverende gespreksvoering realiseren in een rollenspel.
- Je hebt zicht op mogelijke oorzaken van niet effectieve consulten en op manieren daarmee anders om te gaan.
- Je hebt inzicht in eigen reparatiereflexen en hoe deze hanteerbaar te maken dan wel te vermijden en veranderen.
- Je weet op motiverende wijze de patiënt action plans te laten maken en zijn sociale omgeving te benutten in het kader van de gedragsverandering van de patiënt.
- Je weet op motiverende wijze de attitudes van de patiënt te benutten en ten einde van de gedragsverandering de patiënt te ondersteunen.
- Je weet op welke wijze je weerstanden in een gesprek kan voorkomen en hoe je met weerstand om moet gaan.
- Je hebt inzicht in de rol van zijn eigen taalgebruik en ondersteunt verander taal van de patiënt.
Beginvereisten
De deelnemende hulpverleners worden toegelaten tot de cursus indien:
- Je bent werkzaam als hulpverlener in de gezondheidszorg.
- Je hebt de behoefte om je niveau van kennis en vaardigheden te verbeteren met betrekking tot het ondersteunen van de gedragsverandering van de cliënt en het versterken van het zelf management.
Locatie
Deze cursussen worden gegeven bij Yunify Academy in ‘The Cubic’, Mijnweg 3, 6167AC in Geleen (klik hier voor route).