Veranderde voedingsbehoefte

Veranderde voedingsbehoefte

Zoals je wellicht weet, resulteert stress in een verhoogde ademhaling, hartslag en bloeddruk en kost dit ons lichaam veel energie.

Jouw voedingspatronen en voedingsbehoefte kunnen extra informatie geven over jouw stresslevels. In onderstaande afbeelding wordt er een versimpelde weergave gegeven van de (meest gebruikte) energiebronnen van het lichaam bij een oplopende hartslagfrequentie.

In deze afbeelding is te zien dat het lichaam in rust voornamelijk veel vetten verbrand. Wanneer we ons inspannen, gaat onze de hartslag omhoog en heeft het lichaam een snellere bron van energie nodig. Glucose levert namelijk sneller energie dan vet. Wanneer men stress ervaart vindt feitelijk hetzelfde mechanisme plaats: het lichaam moet meer inspanning leveren, en heeft daardoor een hoge rusthartslag.

Bij een hoge (rust)hartslag gaat het lichaam meer glucose verbranden. De glucose voorraad is beperkter in ons lichaam. Wanneer onze glucose voorraad niet genoeg wordt aangevuld kan dit resulteren in velerlei klachten zoals duizeligheid of een verminderde concentratie, omdat onze hersenen alleen glucose als ‘energiebron’ gebruiken.

Het is belangrijk dat onze hartfrequentie niet te lang te hoog is, anders kan het lichaam niet herstellen noch zijn energievoorraden op peil houden. Een lagere hartfrequentie zorgt er ook voor dat het lichaam dan gebruik kan maken van zijn energievoorraad vet. Vaak nuttigen mensen die veel stress ervaren grote hoeveelheden suikers (en cafeïne). Dit verklaart ook meteen jouw veranderde energiebehoefte tijdens een druk en stressvol dienstenblok ;-). Naast dat dit kan duiden op stress, kan het nuttigen van een grote hoeveelheid aan suikers mogelijk gewichtsschommelingen veroorzaken en raakt je lichaam uitgeput.

Conclusie: de merkbare veranderde voedingsbehoefte naar glucose kan wijzen op een aanwezige hoge (rust)hartslag en dus op stress. Probeer er maar eens op te letten.

Tips:

Probeer eens per week bij te houden hoeveel ‘snelle suiker happen’ je naar binnen werkt. Een toename in consumptie kan duiden op hogere stresslevels!

Ontspannings- of ademhalingsoefeningen tussendoor zorgen voor een snel herstelmoment, waardoor de hartslag omlaag zal gaan en de (relatieve) suikerbehoefte zal afnemen!

Weet dat je jouw verhoogde suikerbehoefte niet per se hoeft aan te vullen met een chocolade bar of gevulde koek. Er zitten ook gezondere suikers in bijvoorbeeld fruit. Heeft hetzelfde effect!